تبلیغات
منتظران مهدی(عج) - اصالت مهدویت و ادعاهاى باطل
منتظران مهدی(عج)

بیایید منتظر واقعی باشیم نه لفظی

اصالت مهدویت و ادعاهاى باطل

پنجشنبه 18 تیر 1388

مساله‏ى حضرت بقیة الله الاعظم، مهدى موعود (عج)، یكى از بارزترین و بدیهى‏ترین مسایل اسلامى و مورد تایید و اعتقاد همه‏ى مسلمانان به ویژه شیعیان است، زیرا صدها آیات قرآنى و روایات نبوى این مساله‏ى با اهمیت را به طور گسترده و مبسوط عنوان و مطرح ساخته‏اند و جزئیات آن را با بیاناتى دقیق و روشن، ذكر كرده‏اند، به طورى كه ابهامى براى كسى باقى نگذاشته‏اند . تمامى فرق اسلامى - تقریبا - این آیات و روایات و مفاد آن‏ها را به نحوى دركتب حدیثى و كلامى و تفسیرى و احیانا رجالى و تاریخى خود متعرض شده‏اند و درباره‏ى آن به شكل‏هاى مختلف سخن گفته‏اند، تا جایى كه مى‏توان ادعا كرد كه كم‏تر دانشمند و عالمى، بلكه مسلمانى یافت مى‏شود كه به این موضوع مهم و خطیر نپرداخته، یا این‏كه این مطلب به گوش او نرسیده باشد . شاهد روشن و قوى این مدعا، صدها كتابى است كه در طول تاریخ، با استفاده از این نام شریف و مقدس به وجود آمده است . اما این مساله‏ى مقدس و بدیهى - بسان هر مساله‏ى دیگر دینى و اسلامى حتى مانند الوهیت و ربوبیت و نبوت و رسالت - گه‏گاهى مورد سوء استفاده‏ى افراد یا گروه‏هایى البته با انگیزه‏هاى شخصى یا سیاسى، قرار گرفته و مى‏گیرد و اهداف و اغراض خاصى از این عمل دنبال شده و مى‏شود . مگر نه این‏كه جهان همیشه شاهد این مطلب است كه افرادى گستاخانه مدعى الوهیت‏یا ربوبیت‏شده و كوس خدایى زده‏اند و یا مدعى نبوت و رسالت‏شده و دعوى پیغمبرى نموده‏اند؟ ! ! بدیهى است كه این سوءاستفاده‏ها و این ادعاهاى مفتضح و رسوا، هرگز به اصل و اصالت این حقایق ضربه نمى‏زند و كسى نمى‏تواند با این بهانه كه گه‏گاهى این نوع مطالب واقعى و ریشه‏دار در فطرت و عقل و مؤید به صدها بلكه هزاران دلیل، مورد سوء استفاده قرار گرفته یا مى‏گیرد، آن‏ها را زیر سئوال ببرد و یا این‏كه به نحوى در صحت اصل آن‏ها، تشكیك كند . از آن‏جا كه مساله‏ى حضرت بقیة الله الاعظم، مهدى موعود (عج)، كه در آیات و روایات فراوانى خصوصیات آن مطرح شده است، نزد مسلمانان، مساله‏اى مقدس و ظهور حضرتش همواره آرزوى آنان بوده است، از این قاعده مستثنا نبوده و نیست . این مساله‏ى مهم از همان زمان ائمه‏ى اطهار علیهم السلام و حتى با وجود خود امامان - كه جزو مبشران و نویددهندگان به آن بوده‏اند - به نحوى مورد سوء برداشت قرار گرفت و با برخورد ائمه علیهم السلام، مواجه شد . این روند خطرناك و انحرافى در عصر غیبت صغرى مخصوصا پس از آن، به شكل‏هایى مانند ادعاى دروغین (سفارت و نیابت‏خاصه) حضرت مهدى (عج) تجلى مى‏نمود، كه مورد تكذیب حضرت (عج) و هشدار آن وجود مقدس قرار مى‏گرفت و مؤمنان تنها به سفرا و نواب واقعى توجه داده مى‏شدند . البته این حركت در زمان‏هاى بعد، نه تنها در جوامع شیعى بلكه در جوامع سنى نیز ادامه پیدا كرد و از اعتقاد و علاقه‏ى مسلمانان به این مطلب مقدس و حساس و سرنوشت‏ساز، بى محابا و ناجوانمردانه بهره بردارى مى‏شد! با این حال، خوشبختانه با هشدارهاى قوى و به موقع عالمان دین و صدور ده‏ها روایت كه شمایل و نشانه‏هاى آن حضرت، شرایط ظهور و نحوه كار آن ذخیره‏ى الهى را بیان مى‏كرد، ماهیت پلید آن حركت‏هاى شوم و مغرضانه آشكار مى‏شد و صاحبان آن مفتضح و رسوا مى‏گشتند . این ماجرا سردرازى دارد كه از حوصله‏ى این مقاله‏ى مختصر بیرون است . لذا ما در این‏جا تنها به بخشى از آن‏چه در دو قرن اخیر واقع شد و مسلمانان بخصوص شیعیان هنوز از تبعات و پیامدهاى ناگوار آن رنج مى‏برند، مى‏پردازیم تا شاید گامى، در جهت تنویر اذهان باشد . آن‏چه فعلا در این مقاله مطرح است، بررسى كوتاهى است درباره‏ى فرقه‏اى كه متاسفانه، زمینه ساز پیدایش فرقه‏ى ضاله‏ى بابیت و سپس بهائیت‏شد . لازم به تذكر است كه این مقاله یك مرور اجمالى بیش نیست، و تفصیل كلام به شماره‏هاى بعد موكول مى‏شود .
شیخیه; ریشه‏ى بهائیت
اگر بخواهیم تصویرى جامع و گویا از فرقه‏ى ضاله‏ى بهائیت داشته باشیم، لازم است ریشه‏ى پیدایش بهائیت را مورد بررسى و دقت قرار دهیم . در حقیقت، بهائیت زاییده‏ى بابى‏گرى است و بابى‏گرى از كشفیه، و كشفیه هم فرزند ناخلف شیخى‏گرى است . قهرا براى پى‏بردن به واقعیت‏بهائى‏گرى باید ریشه‏ها و دامنه‏هایى را كه در آن متولد شده و پرورش یافته است، بشناسیم . لذا قبل از ورود به بحث‏بهائیت، باید دو فرقه‏ى دیگر را مورد بررسى قرار بدهیم . ما در این‏جا اول فرقه‏ى شیخیه را مورد بحث قرار مى‏دهیم .
الف - شیخیه
1- شیخ احمد احسائى كیست؟
مؤسس فرقه‏ى شیخیه، شیخ احمد احسائى است . شیخ احمد احسائى فرزند زین‏الدین بن ابراهیم بن صفر بن راغب بن رمضان درسال 1160 ه . در قریه‏اى به نام مطیرفى از قراء احساء یا (لهسا) متولد شد . وى از اعراب صحرانشین بود، ولى به خاطر اختلافى كه بین جد دوم و سومش (دائر و رمضان) پیدا شد، به منطقه‏ى احساء رفتند . اجداد شیخ احمد از سنى‏هاى متعصب بودند، ولى آمدن آن‏ها به منطقه‏ى احساء كه شیعه‏نشین بود، باعث‏شد تحت تاثیر شیعه قرار گرفتند . با این حال، به دلیل سابقه‏ى تعصب و صحرانشینى، به نظر مى‏رسد تشیع آن‏ها از روى تحقیق و تعقل نبوده است و چه بسا از باب هم‏رنگ شدن با محیط جدید بوده است .
2- اوصاف احسائى
برخى از مریدان وى اوصاف عجیب و غریبى را به او نسبت داده‏اند و از وى فردى استثنایى و داراى الهامات و امدادهاى غیبى، ساخته‏اند، ولى بیشتر این اوصاف توسط پسرش به او الهام مى‏شد . بیشتر اوصافى كه به او نسبت داده شده، از ناحیه‏ى پسرش بوده كه كتابى هم در وصف او نوشته است . مثلا قبل از 5 سالگى، یادگیرى قرآن را تمام كرد . خود مى‏گوید: «در ایام طفولیت، جسمم با بچه‏ها در حال بازى بود، ولى روحم در عالم دیگر بود . همیشه فكر مى‏كردم و تدبیر مى‏نمودم و بر همه مقدم بودم . در سنین كودكى، بر این عادت بودم كه در خلوت‏هایم درباره‏ى اوضاع جهان و مردم مى‏اندیشیدم كه: كجایند ساكنین این عمارات كه این بناها و كاخ‏ها را ساخته‏اند و وقتى متذكر احوال‏شان مى‏شدم، مى‏گریستم . در مجالس لهو كه در آن زمان شایع بود، مى‏رفتم، ولى از آن كناره‏گیرى مى‏كردم . اگر هم جسمم با آن‏ها بود، ولى روحم در ملا اعلى بود» . لازم به تذكر است كه در منطقه‏اى كه او سكونت داشت، موسیقى و غنا و امثال این‏ها خیلى رواج داشت تا آن‏جا كه دستگاه موسیقى را بر درب خانه‏هاى‏شان آویزان مى‏كردند . درباره‏ى حافظه و هوشمندى خویش نیز مى‏گوید: «دو ساله كه بودم، سیلى آمد و همه چیز را برد جز یك مسجد و خانه‏ى عمه‏ام; حبابه .» كه این سخن، حافظه‏ى قوى او را مى‏رساند . گویند زمانى بر مقتولى گذر كرد، با عبارت فصیح به او خطاب نمود: «این ملكك، این شجاعتك، این قوتك؟ ملك و شجاعتت چه شد، نیرو و توانت كو؟» و بعد بر دگرگونى زمان، مى‏گریست . این فضایل مربوط به دوران طفولیت او است كه مقدمه‏اى است‏براى ادعاهایى دیگر . به هر حال، اوصافى براى او ذكر نموده‏اند كه لازمه‏اش، قداست و نبوغى خارق العاده است كه در اصلاب وى بى‏سابقه بوده و هدف از این كار، چیزى جز اغواء و فریفتن مردم نبود . نكته‏ى قابل توجه این است كه: چنین اوصافى بعد از آن كه وى، رییس این گروه گردید، توسط پسرش، بیان مى‏شد تا مریدانش از او پیروى كنند .
3- علماء و احسائى
از علماى معاصر و غیر معاصر او، به خاطر عقاید باطله، چیزى جز تكفیر و تفسیق و نكوهش و ذم او نقل نشده است كه به اسامى بعضى از آن‏ها اشاره مى‏كنیم:
1- سید محمد مجاهد; نویسنده‏ى مناهل (متوفى 1242 ه .)
2- سید مهدى طباطبایى; فرزند نویسنده‏ى كتاب ریاض (متوفى 1260 ه .)
3- شیخ محمد حسین; نویسنده‏ى فصول (متوفى 1261 ه .)
4- سید ابراهیم قزوینى; مؤلف ضوابط (متوفى 1262 ه .)
5- شهید سوم شیخ محمد تقى قزوینى (متوفى 1264 ه .)
6- شیخ شریف العلماء (متوفى 1265 ه .)
7- شیخ محمد حسن مؤلف جواهر (متوفى 1266 ه .)
8- ملا آقا دربندى; مؤلف كتب خزائن الاصول و خزائن الاحكام (متوفى 1285 ه .)
9- میرزا محمد باقر خوانسارى; نویسنده‏ى روضات الجنات (متوفى 1313 ه .)
4- تحصیلات شیخ
شیخ بعضى علوم و بعضى از معارف را تحصیل نمود بى آن‏كه براى او شفاى قلبى حاصل شود و توشه‏اى معنوى برگیرد . خود مى‏گوید: «در 25 سالگى در خواب دیدم كه كتابى در مقابل من باز شد و این قول خداوند: «الذى خلق فسوى و الذى قدر فهدى‏» (2) را چنین تفسیر مى‏كرد: الذى خلق; یعنى اصل شى را كه هیولا باشد، خلق كرد . فسوى; یعنى صورت نوعیه‏ى آن . قدر; اسباب آن . فهدى; یعنى از این نوع به خیر و شر هدایت كرد . بر اثر این خواب، انقلابى عجیب در من ایجاد شد كه مرا از ادامه‏ى تحصیل علوم كه ظاهرى و غیرواقعى است، بازداشت‏» . بنابراین ادعا، این مطلب برایش از این علوم و معارف كه آن‏ها را صرفا ظاهرى مى‏داند، بهتر است! زیرا گویى منادى غیبى، او را مورد خطاب قرار داده است، چیزى شبیه به وحى یا اشراق و الهام .
در ادامه مى‏گوید: «پس از عزلتى چند، و در نفس خود، امور دیگرى را احساس كردم‏» .
مریدان او ادعا كرده‏اند كه شیخ، علمش را از عالم اعلى گرفته است‏برخلاف دیگران كه با همه‏ى سعى و كوشش وافر خود از آن عاجز هستند، براى او در علوم مختلف، 300 تالیف ذكر كرده‏اند و تنها یك هزارم فضایل او مطرح شده است . در هر فن و علمى از تمام متخصصان بالاتر است . گفته شده ایشان سفرهاى زیادى به بلاد مختلف داشته، خصوصا بلاد و شهرهایى كه داراى حوزه‏ى علمیه بوده و علماى بزرگ در آن زندگى مى‏كردند . شركت در درس آن علما باعث‏شد كه علوم زیادى فراگرفته و از او یك عالم بزرگ و شخصیتى مقدس و متقى بسازد . منتها این ادعا را امورى تكذیب و از اهمیت آن مى‏كاهد كه اینك آن‏ها را بر مى‏شماریم:
1- بنابر آن‏چه كه از ایشان نقل شده است‏یا به او نسبت داده‏اند، او نه براى آموختن، بلكه صرفا براى آزمایش علما در دروس شركت مى‏كرد .
2- بنابر تصریح خود یا نقلى كه از او شده است، با دیدن آن خواب، حقایق علوم را دریافت و به او الهام گشت .
3- ادعاى این‏كه علم او لدنى بود .
گویند: بعضى از علوم مانند فلسفه و تصوف و بعضى علوم غریبه را در سفرهایش آموخت و به دلیل همین علوم یا به خاطر اعتماد بر بعضى از روایات كه معناى آن را نفهمیده بود، دچار چنین سرانجامى شد . شیخ احمد احسائى در اوایل امر به تقوى، زهد و ورع توصیف شده است و لذا بعضى او را مدح كرده‏اند . لیك با بیان اعتقادات غلوآمیز و ادعاهایش، انحراف او مشخص گشت . بدین سبب، علما به تكفیر او حكم دادند .
5- شیخ احمد احسائى و تشیع
شیخ احمد احسائى داراى مسلكى اخبارى بود . او به امورى غریب معتقد بود كه با اعتقادات شیعه‏ى امامیه كه در طول قرون متمادى در كتب كلامیه و اعتقادیه‏ى خود به صورت مختصر و مطول بیان كرده‏اند، فاصله‏ى زیادى دارد . مواردى از اعتقادات شیخ را بر مى‏شماریم:
1- ائمه را به عنوان علل اربع براى عالم ذكر كرده است (علل فاعلى، مادى، صورى، غایى .) این غلوى است كه عقل و شرع مقدس از آن ابا دارد .
2- اصول دین 4 تا است: معرفت الله، معرفت انبیاء، معرفت ائمه، معرفت ركن رابع; كه شیوخ و بزرگان شیخیه هستند .
3- قرآن، كلام نبى صلى الله علیه و آله است . شیخ با این كلام، منكر وحى بودن قرآن است .
4- اتحاد حق با خلق; یعنى الله تعالى با انبیاء، شى‏ء واحدى هستند .
5- تفسیر معاد به معناى غیرمتعارف و بیگانه از آن‏چه علماى كلام مى‏گویند .
6- تفسیر امام به شى‏ء غریب كه همراه با غلو، شرك و خرافه است كه قرآن و شرع مقدس، مخالف چنین امرى است .
7- اعتقاد به ركن رابع كه از مختصات این فرقه است .
دلیل اعتقاد به ركن رابع:
براى هر سلطانى، 4 وزیر است و اگر این چهار وزیر نباشند، ملك و سلطنت از بین مى‏رود و كم و زیاد كردن آن‏ها هم جایز نیست:
1- وزیر عدل;
2- وزیر انفاق;
3- وزیر جنگ;
4- وزیر دارایى و مالیات .
چون خداوند و نبى و امام از جنس بشر نیستند، لازم است‏بین آن‏ها و خلق، شیوخ آن‏ها واسطه و موضوع تجلى حق باشند . این‏ها این اصل را در مقابل سفارش ائمه‏ى معصومین علیهم السلام در رجوع به فقهاء كه قدرت استنباط احكام را از كتاب، سنت، عقل و اجماع دارند و حجت‏بر عوام هستند، قرار داده‏اند .
8- اعتقاد عجیب و غریب شیخ در مورد امام عصر (عج)، استهزاى آن حضرت است كه شبیه به كلام منكرین است و گفته است امام غایب در پشت پرده‏ى غیبت چه فایده‏اى دارد؟ وى گفته است: ان الامام الحجة خاف وفر الى العالم حور قلیائى; امام عصر به خاطر ترس به عالم حور قلیایى گریخت .
9- اعتقاد به حقانیت فرقه‏ى شیخیه و عقاید آن و تصریح به بطلان جمیع فرق شیعه حتى امامیه .
10- نفى عدل كه نزد شیعه از اصول دین است .
شیخ احمد احسائى در یكى از كتاب‏هایش به خلفا حمله كرد . به همین دلیل، حكومت عثمانى كه در آن وقت‏بر عراق، سیطره داشت، به كربلا حمله كرد، عده‏اى از اهالى آن‏جا را كشت، خانه‏ها را آتش زد و ویران كرد . در این میان، خانه‏اى جز خانه‏ى سید كاظم رشتى شاگرد شیخ احمد احسائى سالم نماند . شیخ كه مسبب این فتنه بود، خود در امان ماند . مدتى بعد به حجاز رفت و در آن‏جا مورد احترام قرار گرفت . این در حالى بود كه حكام آن دیار، سنى بود و زیر نظر حكومت عثمانى قرار داشتند . به هر حال شیخ در 57 سالگى به سال 1241ه . از دنیا رفت و در بقیع به خاك سپرده شد .
شاگردان شیخ، مروجان عقاید او و مورد عنایت ناصرالدین شاه بودند، (او به دنبال معارضه و مقابله با قدرت علماى شیعه بود) و كارهاى آنان به اختلاف بین صفوف شیعیان انجامید، خصوصا در آن زمان كه شیعیان عراق تحت‏حكومت متعصب سنى عثمانى بوده و به اتحاد، نیاز شدید داشتند . سعى همیشگى استعمار بر این بود كه مراجع را كه ملجا و پناه شیعیان، بودند از میان بردارد . سید كاظم رشتى كه در كلاس درس او شركت و عقاید او را ترویج مى‏داد، بعدها فرقه‏ى كشفیه را تاسیس كرد . بعد از مرگ شیخ، فرقه‏ى او به شعب مختلف تقسیم شد مانند: كرامیه، احقاقیه، حجت الاسلامیه و باقریه كه هر یك از این‏ها افكار مخصوص به خود را داشتند .
ب - كشفیه
1- سید كاظم رشتى كیست؟
سید كاظم رشتى فرزند سید قاسم رشتى گیلانى حائرى، ایرانى الاصل بود و در سال 1212ه . متولد شد .
بعضى گفته‏اند نسبش از سادات حسینى بوده، ولى بعضى گفته‏اند كه اصلا سید نبوده، بلكه این یك اسم مستعارى است; زیرا در یزد با نام احمد احسائى به فعالیت مى‏پرداخت . وى در 21 سالگى به كربلا رفت و تا آخر عمر در آنجا ماند و عقیده‏ى شیخ را ترویج مى‏كرد . بعد از وفات شیخ، از بین مشایخ شیخیه، وى چون جرات زیادى در اظهار عقاید سلف خود داشت‏یا به خاطر اسباب خارجى و سیاست‏مداران خارجى، به عنوان رییس انتخاب شد . او بر عقاید سلف خود، اوهامى جدید افزود و ادعاهاى شبیه به كشف داشت . شاید به همین خاطر، به آن‏ها كشفیه مى‏گویند . سید كاظم 20 سال رییس فرقه بود و بین پیروانش در ایران و عراق، ركن رابع بود . او مى‏گفت: فقط ما شیعه‏ى كامل هستیم .
2- تالیفات
سید رشتى، كتب زیادى قریب به 120 كتاب، تالیف كرد كه در بردارنده‏ى امور غریبه و ادعاهایى عجیب است و از غلو و خرافه درباره‏ى ائمه‏ى معصومین علیهم السلام آكنده است . او غالبا كتاب‏هایش را با رمز مى‏نوشت . افندى عبدالباقى عمرى فاروقى موصلى، در مدح سلطان عثمانى كه پرده‏اى از پرده‏هاى حرم نبوى را براى مرقد موسى بن جعفر علیه السلام به عراق فرستاد، قصیده‏اى دارد و در آن به یكى از فضائل امیرالمؤمنین على علیه السلام اشاره مى‏كند كه حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود: انا مدینه العلم و على بابها . افندى این كلام را به صورت شعر درآورد و گفت: هذا رواق مدینه العلم الذى                                          من بابها قد ضل من لایدخل
سید كاظم رشتى این بیت را شرح كرد و گفت: این مدینه‏اى عظیم در آسمان است و ائمه علیهم السلام در آن ساكن هستند . بعد این مدینه را توصیف مى‏كند كه این مدینه، 21 محله دارد و 360 كوچه . سپس براى هر یك از آن‏ها نام عجیب و صاحبى با اسم عجیب ذكر مى‏كند . این‏ها مطالبى شبیه اساطیر و خرافات است كه دین و عقیده را به مسخره و استهزاء گرفته است . وقتى این شرح اسطوره‏اى به شاعر رسید، گفت: چنین سخنى به ذهن من هم خطور نكرده بود .
سید محمود آلوسى مفتى بغداد كه در عناد با شیعه معروف است، سید كاظم را مورد احترام قرار داد . وى وصف عجیبى را براى او بیان مى‏كند و مى‏گوید: اگر سید رشتى در زمانى بود كه آمدن نبى امكان داشت، پیامبر بود و من نخستین كسى بودم كه به او ایمان مى‏آوردم; چون شرایط نبوت را از نظر اخلاقى و علم كثیر و عمل به سجایاى انسانى داراست .
آیا چنین ستایشى از طرف مخالفین، دلالت‏بر رضایت آن‏ها از این فرد فاسد العقیده ندارد و آیا دلیل بر این نیست كه آن‏چه رشتى گفته و نشر داده، مخالف راه و روش اهل بیت علیهم السلام بوده است؟
3- سید كاظم رشتى و مهدویت
سید كاظم رشتى، مهدویت را به صورتى موهوم مطرح مى‏كرد . براى مثال مى‏گفت: الآن مهدى در بین شماست . او حتى مبلغینش را به اطراف مى‏فرستاد كه: آماده باشید، آقا مى‏آید و گاهى مى‏گفت: آقا بین خود شماست . به خاطر همین افكار خرافاتى و موهوم، یكى از شاگردان بارزش به نام على محمد باب ادعا كرد كه من باب امام زمان هستم . بعد ادعا كرد كه خود مهدى هستم . مردم هم دور او را گرفتند و زیربناى بابیت‏شكل گرفت . سید كاظم رشتى، شاگردانى را تربیت كرد كه متاسفانه بعضى از آن‏ها از اهل علم بودند . آنان عقاید و افكار او را در مناطقى از ایران از جمله; كرمان، آذربایجان و تبریز ترویج دادند . احسائى و رشتى، نایبى را معرفى نكردند، ولى بعضى‏ها در بعضى مناطق ادعا كردند كه نایب سید هستند .
سید كاظم، قریب به 150 تالیف داشت كه برخى از آن‏ها شرح بعضى از ادعیه است . با تاویلاتى غریب شبیه به داستان . سید كاظم در سال 1259 هجرى درگذشت و فرزندش سید احمد، رییس فرقه شد .
منابع:
1 . حیاة شیخ احمد احسائى; مؤلف: فرزند شیخ احمد احسائى .
2 . ارشاد و العلوم، كریم خان كرمانى .
3 . تاریخ نبیل، زرندى .
جهت مطالعه و تحقیق بیشتر به كتاب‏هاى زیر مراجعه شود:
1 . رد شیخیه، محمد مهدى بن سید صالح قزوینى موسوى (انتشار سال 1337 .)
2 . اسرار پیدایش شیخیه، بابیه و بهائیه، محمد كاظم خالصى .
3 . خرافات شیخیه و كفریات ارشاد العلوم، محمد كاظم خالصى .
4 . كشف المراد (بررسى عقاید شیخیه و رد اتهامات)، مؤلف و ناشر . الف حكیم هاشمى (تهران 1352ش .)
پى‏نوشت‏ها:
1. نوشته‏ى حاضر، تقریر سلسله درس‏هاى «مهدویت و فرقه‏هاى انحرافى‏» از استاد جعفر خوشنویس است كه در مركز تخصصى مهدویت وابسته به بنیاد حضرت مهدى موعود (عج) در قم، براى جمعى از طلاب و دانش پژوهان ارایه شده است . از تلاش حجت الاسلام لارى از دانش‏پژوهان كوشاى این دوره براى تدوین این درس‏ها، سپاس‏گزارى مى‏شود .
2. الاعلى، 2 و 3 . 


What do you do when your Achilles tendon hurts?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 08:00 ق.ظ
Hi there! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?

My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing
a few months of hard work due to no data backup. Do you have any methods
to protect against hackers?
http://sunniteehee.weebly.com/
شنبه 21 مرداد 1396 12:05 ق.ظ
Having read this I believed it was really enlightening. I appreciate you taking the time and energy to
put this article together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and leaving comments.
But so what, it was still worthwhile!
http://stacybuchholtz.jimdo.com/
چهارشنبه 18 مرداد 1396 03:24 ب.ظ
Pretty! This was an incredibly wonderful post. Many thanks for providing this information.
How do you get a growth spurt?
شنبه 7 مرداد 1396 01:56 ق.ظ
Hello there, I discovered your web site by means of Google
whilst looking for a comparable subject, your web site came up,
it looks good. I've bookmarked it in my google bookmarks.

Hi there, simply became alert to your weblog via
Google, and found that it's truly informative.

I'm going to watch out for brussels. I will appreciate
in case you proceed this in future. Numerous other folks will
probably be benefited out of your writing. Cheers!
What do you do when your Achilles tendon hurts?
جمعه 6 مرداد 1396 11:02 ب.ظ
Hey There. I discovered your weblog the use of msn. That is an extremely smartly written article.
I'll make sure to bookmark it and return to learn more of your useful info.
Thanks for the post. I will definitely return.
curtiswgipotiklo.jimdo.com
چهارشنبه 21 تیر 1396 03:10 ق.ظ
I'm really enjoying the theme/design of your web site.

Do you ever run into any internet browser compatibility issues?
A few of my blog visitors have complained about my blog not operating correctly in Explorer
but looks great in Opera. Do you have any ideas
to help fix this issue?
toothsomeupshot23.exteen.com
شنبه 27 خرداد 1396 08:06 ق.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
You definitely know what youre talking about, why waste your
intelligence on just posting videos to your blog when you
could be giving us something informative to read?
http://humdrumfacsimil47.exteen.com/
سه شنبه 2 خرداد 1396 02:08 ب.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was
a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you!

By the way, how can we communicate?
Abbey
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:15 ق.ظ
Hello my family member! I wish to say that this post is amazing, nice written and include almost all significant infos.
I'd like to see extra posts like this .
daisyevanchalk.blogas.lt
جمعه 22 اردیبهشت 1396 07:29 ق.ظ
We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
Your website provided us with valuable information to
work on. You have done an impressive job and our whole community will be
thankful to you.
BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 09:17 ب.ظ
What's up, its nice article concerning media print, we all know media is
a great source of facts.
BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 07:44 ب.ظ
Hey there just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the screen in Ie.

I'm not sure if this is a format issue or something to do with web
browser compatibility but I figured I'd post to let you
know. The design look great though! Hope you get the problem solved soon. Cheers
BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 04:36 ب.ظ
I was suggested this website by my cousin. I am not sure
whether this post is written by him as nobody else
know such detailed about my trouble. You are incredible!
Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
نظرسنجی
    به نظر شما ولی عصر از کدام گزینه های زیر بیشتر راضی است؟





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها